WEKO3
アイテム
南極大型雪上車 (SM100S) の開発 I. 必要性と開発経緯
https://doi.org/10.15094/00008781
https://doi.org/10.15094/00008781521eca33-6cb1-4d4f-a1fe-6144f769a0c2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1992-11-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 南極大型雪上車 (SM100S) の開発 I. 必要性と開発経緯 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A newly developed snow vehicle (SM100S) for Antarctica I. Necessity and process of the development | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15094/00008781 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
論文名よみ | ||||||
その他のタイトル | ナンキョク オオガタ セツジョウシャ (SM100S) ノ カイハツ I. ヒツヨウセイ ト カイハツ ケイイ | |||||
著者名(日) |
竹内, 貞男
× 竹内, 貞男× 喜納, 淳× 細谷, 昌之× 吉田, 治郎× 石沢, 賢二 |
|||||
著者名(英) |
Takeuchi, Sadao
× Takeuchi, Sadao× Kino, Atsushi× Hosoya, Masayuki× Yoshida, Jiro× Ishizawa, Kenji |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 国立極地研究所 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | コア総合研究所 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 株式会社大原鉄工所 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 国立極地研究所 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 国立極地研究所 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Institute of Polar Research | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Core Corporation Research and Development Institute | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Ohara Corporation | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Institute of Polar Research | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National Institute of Polar Research | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 日本南極地域観測隊は, これまで4種類の雪上車を使って調査活動を続けてきた。それらの雪上車は用途別に内陸氷床上用と沿岸・海氷上調査用の2つに分類できる。内陸用の雪上車はこれまでSM50S型中型雪上車を使用してきたが, 「南極氷床ドーム深層掘削計画」も提言されるなど, 調査区域が年々内陸奥地に広がり, より低温性能のよい大型雪上車の開発が要望されていた。そのため, 国立極地研究所設営専門委員会に雪上車設計作業委員会を設置して, 現有のSM50Sの技術的課題を分析し, この結果を基に新型雪上車の開発を実施した。この雪上車は国内での試験走行の後, 1991年に南極に搬入され, 1992年の冬期には南極氷床で走行し, ほぼ予想された性能を発揮した。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Four types of snow vehicles have so far been employed in the Japanese Antarctic Research Expedition. These snow vehicles are mainly used on the inland ice sheet and on the sea ice. As for the inland traverses, the SM50S-type snow vehicle has been used, but the research area is now expanding to the much colder area, and the "Deep Ice Coring Project at Dome Fuji, East Antarctica" has recently been proposed. Therefore, a committee for the design of a new snow vehicle was organized in the special committee on logistics of National Institute of Polar Research. The committee made the design of a new snow vehicle capable of operating under very cold and low pressure conditions. The newly developed snow vehicle was operated on the Antarctic ice sheet in the winter of 1992,and the performance was almost just as expected. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00181831 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00857289 | |||||
書誌情報 |
南極資料 en : Antarctic Record 巻 36, 号 3, p. 363-375, 発行日 1992-11 |
|||||
国際十進分類法 | ||||||
主題Scheme | UDC | |||||
主題 | 62(*2) |