@article{oai:nipr.repo.nii.ac.jp:00009711, author = {大塚, 雄一 and 水谷, 徳仁 and 塩川, 和夫 and 横山, 竜宏 and 山本, 衛 and Otsuka, Yuichi and Mizutani, Naruhito and Shiokawa, Kazuo and Patra, Amit and Yokoyama, Tatsuhiro and Yamamoto, Mamoru}, issue = {3}, journal = {南極資料, Antarctic Record}, month = {Nov}, note = {P(論文), 高度130-170 kmの電離圏において昼間に発生する「高度150 km沿磁力線不規則構造(FAI)エコー」は,赤道域に設置されたVHFレーダーによって1960年代以降,観測されてきた.本研究では,2007年8月から2009年10月までに,インドネシアの赤道大気レーダー(EAR)によって昼間に観測された150 km FAIエコーのドリフト速度の統計解析を行った。このデータと経験モデルから得られたF 領域プラズマ・ドリフト速度及び,ヒカマルカIS レーダーによる観測結果との比較を行った.その結果,150 km FAI エコーの磁力線直交上/ 南向きドリフト速度は,午後において減少することが明らかになった.この傾向は,F 領域プラズマ・ドリフト速度の場合と一致する.一方,150 km FAI エコーの西向きドリフト速度は,昼間において時間とともに減少する傾向があり,ヒカマルカの非干渉散乱レーダーで観測されたF 領域プラズマ・ドリフト速度が示すような正午付近の極大は顕著ではなかった.150 km FAI ドリフト速度の大きさは,F 領域プラズマ・ドリフト速度と比較し,平均で鉛直成分は約3 m/s 小さく,東西成分は25 m/s 小さいことが明らかになった.この違いを,電場生成領域であるE 領域の,磁気緯度による違いで説明するのは難しく,高度150 km 付近で生成される局所的な電場が影響している可能性が考えられる., Between 130 and 170 km altitude in the daytime ionosphere, the so-called 150-km field-aligned irregularities (FAIs) have been observed since the 1960s at equatorial regions with several very high frequency (VHF) radars. We report statistical results of 150-km FAI drift velocities on a plane perpendicular to the geomagnetic field, acquired by analyzing the Doppler velocities of 150-km FAIs observed with the Equatorial Atmosphere Radar (EAR) at Kototabang, Indonesia during the period from Aug. 2007 to Oct. 2009. We found that the southward/upward perpendicular drift velocity of the 150-km FAIs tends to decrease in the afternoon and that this feature is consistent with that of F-region plasma drift velocities over the magnetic equator. The zonal component of the 150-km FAI drift velocity is westward and decreases with time, whereas the F-region plasma drift velocity observed with the incoherent scatter radar at Jicamarca, Peru, which is westward, reaches a maximum at about noon. The southward/upward and zonal drift velocities of the 150-km FAIs are smaller than that of the F-region plasma drift velocity by approximately 3 m/s and 25 m/s, respectively, on average. The large difference between the 150-km FAI and F-region plasma drift velocities may not arise from a difference in the magnetic latitudes at which their electric fields are generated. Electric fields generated at the altitude at which the 150-km FAIs occur may not be negligible.}, pages = {369--378}, title = {赤道大気レーダーを用いた高度150 km沿磁力線不規則構造のドリフト速度に関する研究}, volume = {57}, year = {2013}, yomi = {オオツカ, ユウイチ and ミズタニ, ナルヒト and シオカワ, カズオ and ヨコヤマ, タツヒロ and ヤマモト, マモル} }